61,809 egyedi látogató
Fontos tudnivalók 1.
MIT JELENT A VALLÁSJOGI ISKOLA (MADHHAB) KIFEJEZÉS? MIÉRT SZÜKSÉGES KÖVETNI VALAMELYIKET?

A madhhab szó az arab „menni” vagy „útra kelni” jelentésű igéből ered, s arra utal, hogy a mudzstahid (az önálló vallásjogi döntésre képes személy) választ egyet a Kegyes Korán és a prófétai közlések lehetséges értelmezései közül. Tágabb értelemben madhhab egy adott mudzstahid imám, azaz Abu Hanifa, Malik, Sáfii vagy Ahmed ibn Hanbal és jeles követőik – akik az adott kornak megfelelően újraértelmezik az imámok munkáit - vallásjogi iskoláját jelenti. A mudzstahid imámok voltak azok, akik elmagyarázták és a gyakorlatba is átültették a Kegyes Korán és a szunna egyes téziseit a saría tekintetében. Ez az, amit fiqh, azaz vallásjog (kánonjog) néven ismerünk. A fiqh csupán egy része a dínnek, azaz a vallásunknak, hiszen vallásos ismereteink három csoportra oszthatóak. Az első a Mindenható Allahról, egyedülvalóságáról, az angyalairól, a könyveiről, a prófétákról, Mohamed próféta (béke legyen vele) prófétai küldetéséről stb. szóló alapvető iszlám alapismeretek. Ezt a tudást bárki megértheti egyenesen a Kegyes Koránból és a hagyományokból. Ugyanez a helyzet a második típusú tudással, ami az általános etikai elvekről, a jóról és a rosszról, a másokkal való együttműködésről a jó cselekedetek dolgában stb. szóló ismeretek. Minden muszlim képes ezen elveket vallása legfontosabb elemeiből, a Kegyes Koránból és a hagyományokból felfogni.
A harmadik típusú tudás egy-egy isteni parancs vagy tiltás saría szerinti egyedi értelmezése. Tekintettel a Korán hosszára, a hagyományok mennyiségére és azok természetére, az emberek eltérőek abban, hogy azokat milyen mélységig értik meg, s azokból milyen következtetéseket vonnak le. Ugyanakkor mindannyian azt a parancsot kaptuk, hogy ezek szerint éljük az életünket, engedelmeskedjünk Allahnak. A muszlimok e tekintetben két csoportra oszthatóak: az egyik képes e feladatra önállóan, ők a mudzstahid imámok; a másik azoké, akik mások segítségére szorulnak, azaz követniük kell egy mudzstahid imámot a Mindenható Allah szava szerint:

فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
„S kérdezzétek meg az emlékezés népét (tudósokat), ha nem tudtok!” (Kegyes Korán, 16:43)

وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ
„És mikor az ügyet elbeszélték a prófétának vagy a közülük való vezetőnek. S az fogja tudni (a választ), akit azzal bíztak meg, hogy nézzen utána.” (Kegyes Korán, 4:83)

Ez utóbbi mondatban szerepel a "alladzína jasztanbitunahu minhum" kifejezés, ami azokra vonatkozik, akik képesek a bizonyítékokat helyesen értelmezni, ez az, amit arabul „isztinbát”-nak hívunk.

Ezek és más hasonló Korán-versek és hagyományok kötelezik azokat a hívőket, akik nem állnak az isztinbát szintjén arra, hogy kövessék azok döntését, akik azon a szinten állnak. Nem nehéz belátni, hogy a Magasságos Allah miért is kötelezett minket arra, hogy szakértőkhöz forduljunk. Ha mindannyian felelősek lennénk azért, hogy az iszlám elsődleges forrásait értelmezni legyünk képesek, egy egész életen át való kemény tanulás is szinte kevés lenne, amivel vagy hivatásunkat, vagy vallásunkat kéne feláldoznunk, s épp ezért mondja a Könyörületes Allah a dzsiháddal kapcsolatban a következőket:

  وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ
„Nem kell minden hívőnek harcolni menni. S miért nem marad hátra minden csoportjukból egy rész, hogy tudást szerezzen a vallásban, s inthesse népét, mikor azok visszatérnek hozzájuk, hogy részesülhessenek az intésben?” (Kegyes Korán, 9:122)

Az a szlogen, hogy „kövessük a Koránt és a szunnát, s ne kövessük a madhhabokat” manapság elterjedt és félrevezető, hiszen mindenki kötelezően követi a Kegyes Koránt és a Prófétát (béke legyen vele). A helyzet az, hogy a Próféta (béke legyen vele) már nincs jelen az evilági életben, s nem tud minket személyesen tanítani, s bármi is, amit tőle és róla tudunk, legyen az a Kegyes Korán vagy a hagyományok, muszlim tudósokon keresztül érkezett hozzánk. A kérdés tehát nem az, hogy a tudósoktól tanuljuk-e a vallásunkat vagy sem, hanem az, hogy melyik tudóstól. És ez az oka annak, miért is vannak madhhabok az iszlámban. A mudzstahid imámok nagyszerűsége és kiválósága, együttesen az őket követő klasszikus tudósok, akik aktualizálták az imámok üzenetét, megfelelnek a tudományos kutatás kívánalmainak, és találkoznak az évszázadokon át élt, gondolkodó és gyakorló muszlimok megelégedettségével. A madhhabok létének oka az, hogy a múltban, a jelenben és a jövőben felmerülő ezernyi kérdésre értékelhető választ adnak. A muszlimok rájöttek, hogy a madhhabok követése nem más, mint egy nagy tudású tudós követése, aki nem csupán érti a Kegyes Korán és a hagyományok összefüggéseit, döntéseiket is erre alapozzák, sőt, egy évezreddel mielőttünk élve közelebb álltak a Prófétához (béke legyen vele) és társaihoz, valamint istenfélő természetük folytán éles ellentétbe állíthatóak a mai tudósokkal.
Bár vonzó az a szlogen, hogy „térjünk vissza a Kegyes Koránhoz és a szunnához”, nagy visszalépés lenne, hiszen ezzel évszázadok részletező, minden esetre kiterjedő, nagyon bonyolult kutatásait dobnánk sutba a Kegyes Koránnal és a szunnával kapcsolatban, beleértve a mudzstahid imámok interdiszciplináris tudását is, hiszen ők egyaránt voltak hagyománygyűjtők, Korán-magyarázók, nyelvészek és az iszlám jog ismerői. Ezen kutatások gyümölcseit eldobni azért, hogy olyan „sejkeket” kövessünk, akik –állításaik ellenére- nincsenek elődeik szintjén, olyan lenne, mint járt utat elhagyni a járatlanért.

Az a szónoki fordulat, hogy a saríát kövessük, ne egy adott madhhabot olyan, mintha egy ember elmenne egy autókereskedőhöz, s erősködne, hogy neki nem egy ismert márkájú kocsi, nem egy Volkswagen, egy Rolls-Royce vagy egy Chevrolet kell, hanem „egy egyszerű, sima autó”. Az ilyen személy nem igazán tudja, mit akar; az autók ugyanis nem ilyenek, mindegyik valamilyen márkájú. Az eladó lehet, hogy elnézően mosolyog, de csak az tudja mondani, hogy ezek a bonyolult termékek, bonyolult termelési eszközökkel készülnek, s a végtermék számos alkatrészből lett összeszerelve. Az emberi természet sajátja, hogy a közös erőfeszítés mindig nagyszerűbb eredményekkel jár, mint az egyéni, még akkor is, ha adott minden berendezés és ötven vagy akár ezer év. Ugyanez igaz a saríával kapcsolatban is, ami pedig bármelyik autónál összetettebb, hiszen az emberi cselekedetek széles skáláját értelmezi a szent szövegek alapján. Épp ezért az, ha elutasítjuk a madhhabok hatalmas tudományos eredményeit a Kegyes Korán és a szunna megértésében és gyakorlatba ültetésében, az nem csupán egy téves vélemény, hanem olyan, mintha lecserélnénk egy Mercédeszt egy gokartra.

Nuh Ha Mim Keller, sáfi'i vallástudós írása
Hozzászólások
#1 | konyis - 2014. March 11. 19:24:28
Talán buta kérdés, de mit jelent ez a gyakorlatban? Meg kell néznem milyen mecsetbe megyek, ott az imám milyen iskola szerint tanít? Le kell ellenőriznem a könyv szerzőjét, ha olvasok valamit, hogy melyik madhhabhoz tartozik? Az autós példánál maradva: nekem például mindegy, hogy milyen típusú az autó, csak guruljon. Ne hagyjon cserben, és tudjam finanszírozni. Szóval ez azért mégsem ugyanaz...
#2 | Admin - 2014. March 13. 12:10:47
Szalam alajkum. Bármelyik mecsetbe mehetsz, bármelyik mezhebet követő imám mögött imádkozhatsz. Bármelyik vallásjogi iskolát követő imámtól tudsz tanulni pl. hittant (aqida), mert ebben nincs eltérés. (Iskolánk a hanafi mezheb szerinti álláspontot képviseli, és láthatod, a fenti mű szerzője sáfi'i.)
Csak a vallásjogi kérdésekben van eltérés, ebben van igazából jelentősége egy mezhebnek, hogy konkrét kérdésekben mi a nézőpontja. Tehát a vallás gyakorlati részében. A következő (vagy azutáni) leckében insaAllah leírjuk, hogy melyik mezheb milyen módon, milyen nézőpontok alapján alakítja ki állásfoglalását.
Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Megosztások
Legfrissebbek
Cikkek
Letöltések
Megjegyzések
Kapcsolatfelvétel és kérdés beküldése:

admin@abuhanifa.hu
Bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó



Elfelejtetted jelszavad?
Új jelszó kérése