101,702 egyedi látogató
Imam Abu Hanifa Numan ibn Thabit életrajza
Imam Abu Hanifa Numan ibn Thabit életrajza

 
Maida Malik munkája alapján – angolból fordította Ali Hamid Szikszai
 
Abu Hanifa Numan ibn Thabit Kufa városában, a mai Irak területén született 659-ben (80AH). Kereskedő családba született és a családja perzsa származású volt; a származásukat vissza tudták vezetni Mohamed Próféta (saw) társáig Salman al Farsiig (ra). Abu Hanifa apja, Thabit Kufában találkozott Ali ibn Abu Talib-bal (ra), aki fohászkodott érte és leszármazottaiért, és néhányan úgy vélik, hogy Abu Hanifa a válasz a fohászokra.
Kufa az Imám születésének idejében az oktatás és tudás egyik központja volt és Mohamed Próféta (saw) számos társa telepedett le a városban. A Prófétai Társak jelenlétének köszönhetően jóformán Kufában minden ház a tudás és tudáskeresés központja volt.
Az Imám először kereskedőként kezdett dolgozni és nem folytatott vallási tanulmányokat. Egy véletlen esemény folytán, amikor egy nap a vallástudós Shabi (rh) háza előtt sétált el, összetévesztette egy tanulóval és megkérdezte: - Hová mész fiatalember? - kérdezte Shabi. Abu Hanifa megnevezte a kereskedőt, akihez igyekezett. - Úgy értettem kinek az órájára mész? - kérdezte Shabi - Senkiére válaszolta bánóan az Imám. - Az intelligencia jeleit látom benned és a tanult emberek társaságában kellene ülnöd (oktatásban részesülni) - mondta Shabi.
Ez után az esemény után történt, hogy az Imám elkezdett tanulni. Imam Abu Hanifa 4000 embertől tanult és tanítói között nagyon sok kiváló vallástudós volt. Ő maga meg volt áldva azzal, hogy életükben találkozhatott a Próféta (saw) társaival Anas ibn Malikkal, Abdullah ibn Afwaval és Sahl ibn Saaddal (ra) és ezáltal ő is elnyerte a Tabii (a társak utáni generáció) rangot.
Abu Hanifa tanárai között volt Hammad ibn Sulayman és 22 évesen kezdett el tőle tanulni, amikor már jól ismert szónok volt. Sheikh Hammadtól tanult a tanító haláláig és azután átvette a sheikh tanítási körét 40 évesen.
Shuba - aki 2000 hadiszt tudott fejből - szintén Abu Hanifa egyik tanára volt. Shuba kedvelte Abu Hanifát és ezt mondta róla: Mint ahogy tudom, hogy a nap ragyogó, úgy tartozik össze Abu Hanifa és a tanulás.
Az Imám tudásvágya az iszlám Szent Városába vezette, abban az időben amikor Mekka a tanulás nyüzsgő kozpontja volt. Számos neves hadisztudós - akiknek lehetőségük volt a Próféta társainak (ra) tudásához hozzáférni - nyitotta meg iskoláját Mekkában, és ezek közül az egyik Ata bin Rabah iskolája volt. Ata híres Tabii volt aki sokat volt a Próféta Társainak (ra) körében és ezáltal tekintélyt és státuszt kapott a tudósok között. Ő maga mondta, hogy 200 személlyel találkozott a Próféta (saw) Társai közül.
A legismertebb Társak (ra) is elismerték a tudását. Abdullah ibn Umar (ra), Umar Kalifa (ra) fia mondta: Miért jönnek az emberek hozzám, amikor itt van nekik Ata bin Rabah, akihez mehetnek?
A többi Mekkai hadisztudós között - akiknek a tanításait hallgatta - volt Ikrimah, Abdullah ibn Abbas (ra) rabszolgája és tanítványa. Nagy odafigyeléssel és gondossággal oktatta, hogy jártasságot szerezzen a tudományokban, és még életében megadta Imam Abu Hanifának a jogot, hogy személyes ítéletet és döntést hozzon kérdéseket illetően. Imam Abu Hanifa volt az első aki az Iszlám vallásjogot (a Fiqhet) részekre osztotta, különbséget tett az egyes részek között és külön vizsgálta őket.
Abu Hanifa tanítási módszeréről Al Hafiz al-Kabir Abu Bakr Ahmed al-Harizmi a Musnad című könyvében írta: Saif al-Aimma mondta: Amikor Imam Abu Hanifah levezetett egy kérdést a Quran-ból és a Sunnah-ból nem adta meg a választ a kérdezőnek addig, amíg minden tanítványa meg nem erősítette azt. 1000 tanítványa vett részt az óráin, amikor a Kufa városi mecsetben tanított, közöttük 40 mujtahid. Amikor választ szeretett volna kapni egy kérdésre, megemlítette a tanítványainak akik együtt tanulmányozták a kérdést. És amikor egyezségre jutottak a kérdésre adandó válasszal kapcsolatban, figyelembe véve a Qurant és a Hadiszokat valamint a Sahaba (ra) szavait, örült neki és azt mondta: Alhamdulillah wallahu akbar és mindenki aki jelen volt megismételte a szavait. És azután azt mondta nekik hogy írják le.
Ibn Abi Khaytama mondta: Ha al-Shubi narratál valakitől és név szerint is említi, az az ember szavahihető (thiqa) és a narratálása bizonyítékként használható (yuhtajju bi hadithihi). Sok jól ismert Sheikh narratált Imam Abu Hanifa-tól és néhányat említsünk közülük: al-Thawri, ibn al-Mubarak, Hammad ibn Zayd, és Abd al-Razzaq (egyike Imam al-Bukhari tanítóinak). Al-Mizzi a Tahdhib al-Kamal című művében megnevez 100 személyt, aki narratált Imam Abu Hanifától.
Lejegyezték, hogy Imam as-Shafi mondta: Minden vallásjogi tudós Abu Hanifa gyermeke és nagyon csekély tudásom lenne, ha nem Ő lett volna a tanítóm.
A Hanafi vallásjogi iskola (madhab) az Imam után lett elnevezve és széleskörben elterjedt az egész világon az Ottomán birodalom idejében. Napjainkban több mint a muszlimok fele a világon, gyakorolja istenszolgálatát (ibaadah) a Hanafi vallásjogi iskola szabályai szerint. A Hanafi iskola szabályai szerint döntöttek bírósági ügyekben az Iszlám történelem idejének nagy részében, magába foglalva az Abbaszid és Ottomán történelmi korszakot. Imam Abu Hanifának nemcsak a tudása és gondolkodása tiszteletre méltó, hanem a vallásossága és a példamutató személyisége is. Gyakran az egész Quran-t elrecitálta az éjszakai imádkozás során és a fajr imát azzal a rituális mosakodással (wudu) imádkozta amit az isha ima előtt végzett 40 éven keresztül minden éjszaka. Lejegyezték hogy életében 7000 alkalommal recitálta végig a Qurant.
A megélhetését kereskedelemből teremtette elő (árukat küldött egyik helyről a másikra) és a keresetéből támogatta a tanítványait. Sokat adakozott jótékony célokra és minden pénteken 20 arany érmét adományozott a szegények részére a szülei nevében.
A hidzsra utáni 146.évben Manszur kalifa az akkori uralkodó börtönbe vetette az Imamot, mert az megtagadta, hogy kalifaként elismerje és visszautasította a számára felkínált legfelső bíróságon lévő bírói posztot. Mialatt börtönben volt az Imamot megkínozták. Manszur megbánta tettét és pénzt küldött az Imamnak, de Ő ismét visszautasította az ajánlatát. A bebörtönzés nem vette el Abu Hanifa népszerűségét és Manszur engedélyezte neki a tanítást még akkor is, amikor börtönben volt - és ezrek keresték fel, hogy találkozzanak vele és kérjék a véleményét. Manszur eldöntötte, hogy végez az Imámmal és megmérgezték. Imádkozás közben érte a halál és a nagy Imam meghalt Rajab hónapjában.
Az Imam halálhíre messzi tájakra eljutott és ezrek gyülekeztek a börtönnél. A város főbírája végezte el a rituális mosdatást és ezt ismételte: Te voltál a legnagyobb tudós és a legvallásosabb ember a mi időnkben.
Amikor a rituális mosdatás véget ért nagy tömeg gyűlt össze a halotti imára és 50000 ember jelenlétében végezték el a szertartást. Az Imam a hidzsra utáni 150. évben halt meg, életének 70. évében Bagdadban.

Allah legyen vele elégedett!


Hozzászólások
Még nem küldtek hozzászólást
Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Megosztások
Legfrissebbek
Cikkek
Letöltések
Megjegyzések
Kapcsolatfelvétel és kérdés beküldése:

admin@abuhanifa.hu
Bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó



Elfelejtetted jelszavad?
Új jelszó kérése